zaterdag 3 juni 2023

Heksenvervolgingen

 







16 opmerkingen:

  1. Ik schaam me dat ik jullie zo lang niets van me heb laten horen! Sorry... Dit onderwerp brengt me toch altijd weer in beweging, en ik kom nu ook snel weer bij jullie langs.

    P.s.: De bovenste foto is van Tineke, de onderste is van Dien: https://klaproosweblog.blogspot.com

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Blij je weer te lezen, al is bloggen geen verplichting natuurlijk, maar als je lang wegblijft, vrees ik dat je ziek bent geworden en niet meer tot aan je pc kan komen. Maar wat heksen betreft, ik zou in die tijd vast ook wel problemen hebben gekregen, ik gebruik vaak dingen uit de natuur, ik eet vlierbloesem (in een deeg jasje en even in de frituur) en drink soms berkensap (al is de fles nu leeg) dat zijn natuurlijk zeer verdachte zaken dus ik moet ergens wel een heks zijn ;) Fijne zondag verder.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het zijn beide mooie foto's

      Verwijderen
    2. Dankjewel! En ja zo ging het ook. Je was meer in de natuur, je deed er meer mee en praatte er misschien zelfs over. Heel apart! Als je dan ook nog soms omhoog keek naar de maan, of welke originele eigen gedachte dan ook had over geloofszaken (dat mocht sowieso niet), ja dan.... En je hoefde ook maar één buurvrouw te hebben die de pest aan je had, om je te "verraden". Al was het maar om zelf in een goed blaadje te komen staan! Nou bij mij wordt aan al die voorwaarden voldaan (ik hoop bij jou niet, haha). We kennen trouwens ook allebei een clubje zussen die zeker uit de maatschappij zouden zijn verwijderd... Dus zo dichtbij komt dat!

      Dat ziek zijn, tja het wisselt heel erg maar zelfs als het wat beter gaat kost het teveel energie om veel aandacht aan andere dingen te besteden, dat is het punt. En dan heb ik veel stimulans nodig om weer eens ergens toe te komen. Dit onderwerp hielp, en misschien kan ik nu ook weer wat focussen op meer communicatie, en misschien zelfs iets creatiefs :) Ik zie in augustus die ene schilderes weer die aan mijn boekje meewerkte, ik wil vóór die tijd nog een gedicht schrijven bij één van haar schilderijen, hopelijk lukt dat op tijd.

      Verwijderen
  3. Schaamte hoeft echt niet. Over uw schrijven: als men toen niet in het gareel liep had men pech. Men kon daar niet mee handelen, dus werd men gewoon geelimineerd, nog zo handig en weer opgeruimd. Heden ten dage geeft men zulke mensen andere namen, maar in het rijtje past men niet.
    Ze steken ze nu nog weg, vergeten ze en worden bestempeld. Ergens zou ik toen misschien ook afgevoerd zijn, nu ben ik blij met de vrijheid. Maar ik pas en wil er ook nooit in passen, in het geijkte plaatje. De song, ik neurie mee. Groet uit een zonnig Be. ♥

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nou moe, ik heb mijn reactie op jouw reactie wéér verkeerd neergezet! Bizar dat dat altijd bij jou gebeurt. Maarrrr hij is er wèl.

      Verwijderen
  4. Be, België :) Wij zien op tv vandaag de laatste aflevering van "Het verhaal van Vlaanderen", nondeju jullie lagen ook altijd tussen twee vuren in! Nog meer dan wij. Maar jullie zijn er nog :)

    Ik zie het ook zo Kay, ik ben blij met de strijd om individuele vrijheid waaraan ik zelf in de zestiger, zeventiger en tachtiger jaren heb meegedaan. Ook die vrijheid heeft nadelen, maar het is toch beter dan alle controle die door iedereen in de maatschappij op je werd uitgeoefend, in vroeger jaren. Ik denk stiekem dat ik agressief zou zijn geworden en een pastoor, of leraar, of veldwachter, of andere hoogwaardigheidsbekleder, of buur, of ouder, of wie dan ook die wist wat ik moest denken of doen, stevig zou hebben aangepakt.... Met alle problemen vandien. Dus beter om nu te leven :)

    Het liedje is mooi hè. Het is één van mijn favoriete Ierse folkzangers. Eén van de leukste dingen van muziek vind ik altijd, dat als je een liedje neuriet, in je hoofd in één klap de zang, en alle instrumenten tegelijk kunt spelen. Wonderbaarlijk!

    Groetjes en méér zon!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Heerlijk, 2 rebellen op 1 post. En ja dat Belgenland, we hebben het toch maar gedaan, hoe dan ook. Toedels ☼ ☼ ☼
      Ps: tegendraads als ik ben kom ik toch wel kijken, vind ik jouw antwoord wel ;-)

      Verwijderen
  5. Goedemorgen Clemens wat fijn je weer te zien. Nou zag je ineens bijnHaba . Want ik moest je weer anders opzoeken in de kelder. Ja ja die middeleeuwen wil je toch niet geleefd hebben. Al dat van de duivel nog bij vele in deze tijd nog word geloofd. Gewoon eng. Mooie geschreven,verteld en prachtige foto's 👌 . De song ga zo eens kijken waar vandaan komt denk Keltisch . Als je bij langs komt snap je niet meer wat ik meemaak en nog steeds . Jaap ligt al 2 maanden in ziekenhuis. Maar goed Clemens blij je weer te zien hier groetjes van mij 🙋😘

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hallo Clé, ...
    Wat een onderwerp he, de heksenjachten, ben toch zo blij dat die van toen er niet meer zijn (ok al heb je nu weer andere) want dan was mijn bestaan en de mijnen om mij heen wereld compleet uitgeroeid ja. Het is al treurig genoeg dat ik twee (lap) zussen kwijt ben door ziektes. Ik ben zelfs een gediplomeerd kruidengeneeskundige, dat was dan helemaal taboe geweest ja ;-) ...
    Prachtige song, is al zo erg mooi de Ierse folkmuziek
    De platen/foto`s erbij zijn ook heel mooi xx

    Ik wilde je nog steeds bedanken voor de gave kaart die ik kreeg met de verjaardag, zo leuk ...
    Ten eerste het `omgekeerde` van wat er anders altijd op de mat valt ;-)
    Ten tweede, helemaal mooi en vrolijk en gezellig die kaart, goed gedaan !!!
    Ten derde zo leuk dat `Babe` want ik heb jaren op een Zeeuws form de Batavieren Babe geheten en dat werd dus Babe, hahaha
    Dus hij was helemaal toepasselijk, echt leuk, nog veel dank xx

    Zo treurig om te lezen trouwens dat het zo veel energie kost bij je kost om te doen wat je eigenlijk kei goed kan,
    Dichten, verdiepen in andere dingen en mensen, simpel weg, normaal leven. Je hebt dus duidelijk alles wat je hebt aan energie
    voor jezelf nodig om de dag door te komen en dat spijt me voor je xx ...
    Dus heel veel sterkte en moed en bergen energie voor je gewenst en hopelijk gaat het weer wat beter voor je in de tijd die komen gaat,.

    Veel liefs weer `heksenkind` en een mooie opbeurende bos zomerrozen voor je xx ........

    BeantwoordenVerwijderen
  7. OT Ik schaam me diep want ik weet niet eens meer of ik je wel heb bedankt voor de kaart die je mij voor mijn verjaardag stuurde.

    Dus bij deze : "HARTELIJK DANK VOOR JE KAART, LIEF DAT JE DIE STUURDE"

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Goedemorgen Clemens zag je bij Haba voor bijkomen denk o mooie gelegenheid om even hier langs te komen. Want je weet ik heb geen vrienden lijst. Hoe gaat het nog uit te houden met de vreselijke hitten. Nu ff heerlijk zeg de koelte. Als meezit krijgt Jaap volgende week zijn prothese . Als je bij mij langs komt zie je dat hij met oefenprothese al aan oefenen is . Ja ineens gaat het vlot. Ik zeg fijne zondag 🍳🍞 groetjes van mij 🙋😘

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Yesyes YES YES Heb je eindelijk gevonden ik zie geen taart🤔😪. Maar van harte gefeliciteerd. Zie ff voor je . Erisereenjarighierahieradatkanjwelziendat enjij. Clemens van harte een hele fijne dag👍🎉🎊🎁🎁🎁💕😘😘😘😘😘🎂🎂🎂

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hopelijk is je verjaardagsmail aangekomen, aangezien ik af en toe problemen met de mail heb.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Goedemorgen Clemens ja Boris is erg groot gemis vooral door de week alleen ben. Maar zal tzt wel wat beter wennen. Bedankt voor je bezoek en wens je fijne dag 👍 groetjes van mij 🙋😘

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Hej Clemens! Ik heb getekend voor het heksenmonument en het bericht op FB geplaatst. Bekenden vielen over me heen. Ze vonden me woke. Laat mij lekker woke zijn. We moeten niet bang zijn voor heksen, maar voor degenen die hen achtervolgden en vervolgden. Dat monument komt er. Wis en waarachtig (-:

    BeantwoordenVerwijderen